Jumaat, 2 Disember 2011

bukan senang nak senang

ini adalah kisah benar. bukan sebab untuk buat cerita sedih jauh sekali cerita hebat hanyalah sekadar untuk buat kita saling beringat.  aku bukanlah dilahirkan dalam keluarga yang kaya raya...juga bukan dari miskin kedana..yang sedang2 saje..cukup makan dan pakai..sumpah tak tau tentang kewangan emak abah..sebab tak paham..sebagai anak perempuan tunggal,hanya tahu meminta itu dan ini, dan kalau tak diturut merajuk tiga hari tiga malam...kesian mak abah..sekarang baru tau susahnya nak dapat duit...tapi emak dan abah tak pernah merungut. selalu pujuk aku...seboleh mungkin dia akan adakan...mujur abang dan angah aku bukan jenis mcm aku..kalau tak berdouble2 kesian kat mak abah...tapi aku tahu apa yang patut aku boley mintak dan apa yang tak patut aku mintak...sebab aku berada dalam keadaan yang banyak kekurangan...
dibesarkan di perkampungan setinggan. parit, hutan, bau busuk memang dah sebati...aku memang nakal waktu kecik..buktinya lutut n kaki aku banyak bekas luka..macam tiang jamban pun ada...hidup kanak2 aku hanya bermain je..emak abah pi keje...time dorang keje,aku akan berkubang kat parit belakang rumah...tak kenal pun kotor ke apa...yang penting seronok main air...penat main air, main pulak kat stesen keretapi...dulu railway kempas tak sibuk macam sekarang...dulu boley berbaring2 lagi kat atas rail...n skrang aku tak sure, yang pasti tempat tu bz..batu2 kat railway tu jadi mainan...balik abes baju hitam2...dah nak petang cepat2 mandi..pakai bedak banyak2 kat muka...tau emak nak balik...kalau tak mesti kena libas...huhu...hari lain nya main mak2 pulak...kalau sekarang macam2 mainan budak2 dapat..aku dulu nak main mak2 kena cr mainan tu sendiri...aku ngan geng2 aku cr mainan kat tempat orang bakar sampah kat tempah sampah dan dalam parit...tin2 kosong, tempurung kelapa adalah mainan kami...main kat tepi parit..sambil mata akan selalu tengok kat aliran air parit..mn r tau kot2 ada benda boley kutip...mainan2 rosak yang orang buang dalam parit, kitorang akan kejar sampai dapat..terjun parit dan redah air busuk...waktu tu, perkara itulah yang paling seronok...daun2 ubi juga jadi mainan...batang ubi yang kaler merah tu dijadikan rantai..dipatah-patahkan tapi jgn sampai putus,hujung dicucuk dengan lidi dan dijadikan gancu..maken banyak rantai, makin seronok...
ishh...bile dah besar cket, dah sekolah rendah aktiviti tu dilakukan time cuti sekolah je...sangat seronok!=)
dah sekolah menengah, kitorang pindah ke taman u..kat situ cara hidup sgt berbeza...susah jugak aku nak suaikan diri dengan kengkawan yang latar belakang yang kebanyakannya dr orang yang berada...tension gak..tapi lama kelamaan ok...cume aku jenis yang rumah-sekolah-rumah...dan sebab tu aku ada cket jakun..hehehe..waktu sekolah dulu,paling takut nak pegang komputer...boley jatuh nak nanges kalau cikgu suruh buat buku skrap guna komputer...huhu...kesian kan...jauh beza dengan budak2 sekarang...sama kes kalau nak makan kfc, mcdonalds, pizza hut jauh sekali...huhu...tengok aje dr luar...tak penah makan pun...lepas sekolah baru merasa...tau mak abah tak kan bawak ke situ...bukan taraf kami buat masa tu...rasanya orang-orang kaya je akan masuk restoren fast food...tapi aku tak kesah pun...sebab  mak abah akan bawak kitorang adik beradik makan yong tau fu kat batu 6...n benda tu dah cukup buat kitorang rasa teruja...heheh...sekarang dah tak de dah tempat tu...
aku ni bukan jenis bijak pandai..tapi ok lah kalau nak sambung belajar...time belajar aku dapat biasiswa rm5k setahun, so memang tak berapa nak nyusahkan dorang....duit tu aku bagi kat mak, n tiap2 bulan aku mintak aje..sebab aku tak reti nak manage duit...cume setahun terakhir, aku tak dapat biasiswa..tak tau ap punca...anugerah ketua jabatan tiap sem dapat...hoheheoo...cume mungkin abang2 aku dah keje time tu, n mak abah dah tak de tanggungan..tu yang tak dapat...tak pe lah.... ramai lagi yang memerlukan...lagi pun dah sem akhir...
sekarang dah keje...alhamdulillah..dah berumahtangga dan mempunyai sorang anak...kerja pun dah tetap...ada rumah untuk berteduh dan kenderaan untuk bergerak...terima kasih emak, abah...doa restu emak abah buat aku rasa amat bersyukur dilahirkan sebagai aku...(-_-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

apa kata kamu??