Khamis, 3 Oktober 2013

pengalaman bersalin yang ke-2

seperti yang dijanjikan, nak cerita pengalaman bersalin yang ke-2.alhamdulillah kali ini lebih mudah dari yang pertama.  lewat dua hari dari due date.  walaupun dah amik cuti seminggu awal. masa seminggu cuti tu lah baru aku siapkan persiapan untuk menyambut si kecik..perancangan Dia memang teratur.

disebabkan aku dah terlewat dari due date, doc kk taman u minta aku hari2 pergi kd kangkar pulai untuk monitor jantung baby..bagi mengelakkan baby lemas dalam perut agar tindakan awal dapat diambil..cewah..ayat macam minachi pulak...haha

hari kejadian 29 jun 2013 wak poji kata time nak g keje jangan bersalin hari ni sebab malam ni nak tengok bola kelantan-jdt..agak2 kalau betul nak bersalin, boleh ditahan-tahan ke??hehehe...

siang tu aku berjalan gi u-mall ngan mak..rasa jenuh nak bergerak..tapi nak jugak berjalan..penat jangan cerita..balik tu, time menyusukan umar sambil tengok tv tetiba ~bushhhhh~ mcm tu ke bunyi dia??.air keluar dengan banyaknye dari bawah..non stop..dalam hati sah ketuban dah pecah..time tu kata yes!yes! nak bersalin da...gilo!.  tapi tak de rasa sakit pun..disebabkan air nya tak berhenti aku pun terus tepon mak, tapi bila dengar suara mak, terus tak ley cakap dan rasa nak nangis. terus aku end call..haha..tarik nafas, tepon lagi sekali, dengan suara tahan nangis aku kata air ketuban dah pecah..lincah mak tepon angah tengok kan aku dua beranak kat umah..umar dah pelik nape tikar abc dia penuh air..terus bangun dan tergelincir..makin haru dia menangis sebab aku confirm kepala dia sure sakit...aku biarkan je sampailah angah datang, setelkan umar, aku merangkak pi bilik air, walaupun tak sakit, tapi aku takut kalau aku berdiri bby terkeluar..bukan semudah itu hokehhh..!aku  tukar baju, dan pakai towel je untuk gi spital..barang2 dah siap2 dalam keta... petang tu aku terus ke hsa dengan angah and bini dia..wak poji telah dimaklumkan dan juga odw ke spital...jumpa kat sana je terus...dalam keta, sempatlah baca yasin..mintak dipermudahkan..

sampai sana aku sarung kain batik..tapi air still keluar, polis kat bawah hsa minta aku naik wheel chair..aku kata aku tak sakit lagi, tapi dia paksa jugak, sebab nnt meleleh pulak air nya sepanjang jalan...banyakkan kerja cleaner pulak nanti...sampai bilik saringan aku terus naik katil untuk diperiksa..adei..mulalh episod2 dan adegan2 yang tak diingini...dah bukak 4cm..hmmm...labor room terus!tapi graf ctg tak cantik..baby tido gamaknya..tu yang tak sakit lagi..

dari pukul 7 lebih ke pukul 10malam dalam lr tak de rasa sakit...bosannya tak terkata, nak tido tak tertido pulak...wak poji keluar masuk temankan aku. tapi rasa lemah bila dia ada..nak nangis je..ada ke patut???doctor datang kata nak masuk air and ubat pitochin kot nama dia untuk nak galakkan pergerakan baby..ok..berserah aje..pukul 12 malam ubat dah beri kesan..amik ko, rasa nak terjun katil..sampai aku kata kat nurse mintak tolong kurangkan sakit...hahaha...boley pulak nak kurangkan sakit...permintaan tak dapat dipenuhi...thanks..aku pun terlupa mintak nurse panggilkan wak poji.

tetiba rasa macam nak meneran sangat walhal baru bukak 7cm, nurse kat situ pun kata nak teran, teran aje...tapi teran je yang lebih...budak tak bergerak pun..agaknye la..dalam nak dekat pukul 1am doc check bukaan dah 10cm..sesi teran meneran dan sorak menyorak pun bermula...aku?penuh perasaan teran..keluar-masuk-keluar-masuk..nafas tak panjang, sebab dari petang kot tak makan..dengan penat berjalan siang tadi tak habis lagi...setelah sehabis daya akhirnya...uwekkkk2x! suara baby nangis..nurse letak baby kat dada.. aku mengigil kepenatan dan kelegaan..tetiba baru teringat kat wak poji..dia terlepas lagi kali ni..huhu...sayang nye...tak pe lah...nak buat macamn..

lepas dah keluarkan uri, dan jahit menjahit aku tertido..sedar tu, aku mintak nurse panggilkan suami..lebih kurang pukul 3..wak poji masuk, dia kata sori sebab terlelap kat ruang menunggu...konon nak bergurau tanya aku dah nak beranak ke???ko rasa??hmmmm...aku kata dah siap jahit da..dia tak caya aku terus tunjuk perut kosong walaupun menggelembung lagi..ehee..nurse tak maklum kan ke???bertuah betul...

dia terus keluar tanya nurse..nak diazankan..pastu nurse datang bawak baby ke katil..wak poji azankan..time tu drama air mata la...touching siket..sob...sob...lepas diazankan terus aku nyusukan...tembamnye anak aku...pipi nya dah berkilo..ehehhe..3.6kg..alhamdulillah...

lepas nyusukan nurse bawakkan aku ke katil wad...lepas wak poji kemas2kan barang, dia balik umah...dan siangnye kami dibenarkan balik..syukur...kedua-duanya sihat...

panas dari oven

kemain baju kurung...44 hari
humaira aisyah binti mohd fauzie

2 bulan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

apa kata kamu??