Khamis, 13 Disember 2012

yang ke-2

lama nya tak update blog..dan juga langsung tak bercerita pasal si kecil dalam perut ni...bukan tak excited, cuma bak kata orang-orang tua jangan dikecohkan dulu pada awal kehamilan..risiko untuk jadi pelbagai perkara yang tak diingini kemungkinan besar boleh berlaku...walaupun sebenarnya semua orang pun dah tahu...huhu...T_T...jadi pada hari terakhir trimester pertama ni bolehlah aku nak bercerita sikit...sikit je...

Lewat Datang Bulan

Kitaran haid memang tak berapa teratur, tapi setiap bulan pasti akan datang, tapi lewat-lewat pun tak pernah sampai seminggu, paling-paling pun 2 atau 3 hari je..jadi bila dah lewat seminggu, sangat excited...tapi tak buat test lagi sebab takut kecewa...huhu...bila dah masuk minggu ke-2 tanpa berlengah terus test, dan keputusan sangat mengujakan...syukur..alhamdulillah...:').

Reaksi Suami

Seperti yang dijangkakan dia turut gumbira mendengar perkhabaran ini...sebab memang menunggu pun...penah frust bulan sebelumnya sebab aku buat cerita dongeng...hihi..syukur..
"tak payah buat kerja berat-berat sangat...baju bia saya je basuh..." ermmm...ye lah tu...=p..

Reaksi Mak Abah

"Uii...umar nak jadi abang long....boleh ke???"hahaha..nak gelak ada, nak nangis ada...pandangan orang tua tetap sama...tak suke jarak anak rapat-rapat..tapi dah rezeki, diorang tetap bersyukur...siap dah letak nama lagi..adik khadijah...hamboii....huhu...

Reaksi Nurse dan Doktor Kerajaan

Hai..anak belum 2 tahun nak beranak lagi???uiiisshh...sungguh tak beretika ayat kamu!!mujurlah servis percuma, diamkan aje....kawan-kawan aku rileks je dah kua 2nd baby walhal anak 1st sebaya ngan umar...aku ni baru nak jadi benih, dah kena smash mcm tu...nak bagi nasihat biarlah beretika...jgn lah bahasa macam bidan kampung...main hembus je....tapi tak kesah lah...anggaplah diorang penat melayan berpuluh karenah pesakit lain....hhuhhhh...mata keatas!!

Reaksi Orang-orang Tak Penting

Wah beslah tiap2 tahun cuti sampai 2-3 bulan...gaji penuh....adei...masalah ape erk dengan kau ni???

"Ishhh...ko tak makan pil ke???rancang lah lain kali...tak pandai bajet ke??"pehhh.....layak macam nak bagi pelempang je..memang aku rancang...aku rancang nak dapat anak...ada masalah ke???

"kesian dak kecik ni, tak puas lagi nak bermanja..."laaa....kalau ada anak lebih dari satu, perlu ada pilih kasih ke??tak ley nak manjakan semua ke??insyaAllah tak kurang kasih sayang aku pada anak yang aku lahirkan...

"tak sabarnye nak tengok perut ko besar...mesti bes..badan gumuk perut besar...huhu..."sadis...T_T

Anak rezeki Allah..berapa ramai orang yang nak sangat anak, tapi tetap tak dapat..dan bila dah dapat, adakah itu perkara yang salah??aku tau kemampuan aku, kalau aku masih tak bersedia dan trauma, aku akan berusaha untuk elakkan semua tu..tapi disebabkan aku rasa aku boleh, maka aku serahkan saje pada takdir, jika ada rezeki, alhamdulillah...jika belum...cuba lagi...eh?hihi...

Alahan

hmmm...nak cerita pasal alahan memang susah sikit...mungkin dekat part mudah mual je kot..bab tenaga tak de apa-apa pulak..means tak lembik lah...steady je...cuma paling tak tahan bau orang menumis..pening terus..muntah2??jarang kot...cuma kalau terlebih makan, secara automatik akan terkeluar balik,bukan sebab loya, tapi sebab perut mudah ketat...selera macam biasa, tapi cepat kenyang...kalau terlebih, memang akan tendang balik...selalu je perut lapar, tapi tekak dah bagi signal jangan masuk apa-apa sebab dia tak nak terima...so, berat aku setakat ni, belum naik lagi..walaupun, secara fizikalnya nampak naik, tapi bacaan pada timbang tetap sama..mungkin bahagian dalaman dah mengembang...maksudnya pada bahagian rahim dan kawasan sekitarnya...perubahan hormon...
timbulnya bintik-bintik merah pada badan....waktu mengandungkan umar, bintik2 ni hanya wujud pada ketika menunggu hari je...ni baru 3bulan dah mula naik...lama-lama bintik merah ni akan jadi hitam dan baru lah hilang...buruk tau...hmmm....tak pe pengorbanan...
jerawat...lagi satu masalah...mencanak-canak..wajah pun tak berapa nak berseri dan semestinya keadaan jadi tak semenggah...muka macam tak siap je...walaupun telah berusaha untuk bermake-up bagai...tetap dull...hahaha...tak pe lah...

Perkembangan si Kecil

Semalam pegi scan...jantung dah ada, kantung pun cantik...cuma fizikalnya belum sempurna lagi...dalam scan tak nampak lagi...tapi dapat tengok kantung tu pun dah cukup buat aku hepi...membesar dengan sempurna dan sihat ye sayang...ibu, ayah dan abang umar excited tunggu adik...=)

Semoga aku dan anak yang dikandung ini diberi kekuatan dan kesihatan yang baik....dan semoga segalanya dipermudahkan...amin....:')

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

apa kata kamu??