Isnin, 30 Mei 2011

saat kelahiran

macam-macam dalam fikiran aku masa kat labour room..rupenye mcm ni la dirasa oleh sume para ibu..8jam satu jangka masa yang agak panjang..sementara menunggu saat kelahiran aku sempat berborak2 ngan nurse yang jaga aku kat lr...nak kata saket tu tak saket sangat,cume kalu datang kontraksi,rasa macam hilang darah je..mujur saket tu datang berselang...lepas kena cucuk epidural,aku mamai sangat..sampai tertido...bila doctor datang nak check,nurse akan kejut ak..huhuhu..hantu tido betul aku ni..dr time pregnant sampai nak terbesalin pun aku still kuat tido..tukar crite pasal tido...kite crite pasal saat2 betul2 nak bersalin..waktu tu ak panggil nurse yang duduk sebelah aku tu sebab aku rasa macam nak meneran sangat..cepat2 dia panggil doctor..bila doctor check,aku dah fully open..ramai2 doctor,nurse pelatih kerumun aku..dorang adjust katil aku untuk memudahkan proses bersalin..tangan aku pegang besi dan kaki aku letak atas pedal khas..dah macam tengok bola dah..aku rasa dekat 10 orang kat lr tu..doctor kata baby terpaksa vacum..sebab baby dah lemas..buatlah apa saje doctor,janji baby saya selamat..huhuhu..kiri kanan aku nurse suruh aku teran kuat2..doctor depan aku ajar aku push...riuh rendah dalam tu..aku jadi excited lak nak meneran,lagi2 aku dah macam rasa kepala dia dah terkeluar...rasa teruja sangat nak tengok baby tu..walaupun sebenarnya aku dah mamai dan tak bermaya waktu tu..doctor cakap dia nak potong ciket aku nye miss v untuk kuarkan baby...bila dah part bahu,baby tersangkut lak,bahu belah kiri dia tersangkut,cepat2 doctor angkat kaki aku supaya bukaan lebih besar..doctor kata tulang rahim aku kecik..waktu baby dah kuar tu lah rasa paling bes sekali..perut rasa hangat2 je..terus nurse letak baby atas dada aku..fuhh..lega yang amat sangat...selamat semuanya...tapi baby nangis mcm tak cukup nafas..risau aku..tengah risau2 tu,aku biarkan doctor jahit aku..lama gak dalam 1jam lebey..tapi time tu dah tak rasa saket,sebab dah bius dan aku pun dah lemah...selesai jahit,doctor yang sambut baby datang kat aku dan cakap baby terpaksa kena tahan wad untuk nak masukkan antibiotik..sebab baby dah terberak..ada cecair kuman dah masuk dalam badan...punyerlah sedih..dalam otak aku,satu je yang risau..selamat tak anak aku??time gi tengok anak aku kat wad kanak2,menitis air mata,tengok dia kena cucuk2 banyak tempat..tapi terpaksa redha..mudah-mudahan baby selamat dan sihat sepenuhnya...10 hari kena tahan..hari2 aku mengulang dari rumah...tahan je lah saket jahitan tu..maka jalan jb waktu tu macam harem..berlubang sana sini..sabor je lah...hari2 aku bawak keperluan untuk discharge dengan harapan dia dapat keluar..tapi hampa belaka..huhuhu..tapi hari ke10 akhernya dapat keluar juga..alhamdullillah...=)
muka sembab lepas wayar ditanggalkan..kat spital..hari ke-7

nenek terlepas dari mak guard..dapat masuk wad..rambut umar kena cukur separuh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

apa kata kamu??