Isnin, 30 Mei 2011

kronologi kelahiran umar afeef

15 mac 2011 (selasa)
check up kat klinik tampoi..overdue..patut due semalam...doc check sume ok..cume bby belum nak kua lagi..so tunggu je la sampai kua tanda.
18 mac 2011 (jumaat)
4.30 pagi  : 
waktu tu kat umah mak..encek suami keje..saket perut macam senggugut..rasa nak terbuang ayer besar pun ada..keluar masuk tandas..rasa macam nak bersalin kot..wat solat sunat.bca surah mariam n yasin..untuk kurangkan rasa takut.
6.00 pagi
mak tengok aku macam tak senang duduk, terus ajak pi hospital..aku telefon en.suami dan tunggu dia balik rumah dulu.
7.00 pagi
mak,abah,en.suami antar aku pi hospital sultanah aminah
7.30 pagi
sampai hospital..doctor check laluan dah buka 3cm..kena tahan wad...
3.00 petang 
doctor check bukaan masih 3cm..lambat lah pulak..huhuhu
7.00 petang
doctor check lagi bukaan dah 5cm..pastu aku kena hantar kat labour room..
10.00 malam
bukaan 6cm.kena cucuk epidural..sebab lama sangat..doctor kata untuk kurangkan saket..aku pun dah soley2..mamai je...saket datang kejap2..tapi sempat tertido..

19 mac 2011 (sabtu)  
3.00 pagi
doctor check bukaan 8cm..15 minit pastu tetibe aku rasa macam nak meneran,terus panggil nurse..nurse panggil doctor,bukaan dah 10cm..terus amek alat untuk bersalin..bby terpaksa vakum sebab dah lemas..penuh perasaan ak meneran walaupun rasa macam dah tak de daya.
3.25 pagi
1st time aku dapat dengar suara bby yang 9bulan lebey dalam perut aku..tapi time tu ak lemah sangat..sampaikan waktu nurse letak bby atas dada pun aku macam tak de perasaan..cume lega sebab bby dah selamat keluar. 
5.30 pagi
lepas selesai proses jahit menjahit.doctor datang kat tempat aku..bby terpaksa kena tahan kat wad untuk dapatkan antibiotik..dia dah lemas n dah terberak cket..nak kuakan cecair kuman dr dalam badan.. adui...xpelah doctor..janji anak saya sihat..
2.00 petang
untuk pertama kali aku tengok anak aku dalam keadaan sedar..sayu tengok tangan dia kena cucuk untuk nak masukkan antibiotik..
20 mac -27 mac 2011
ulang alik ke hospital untuk tengok perkembangan bby...mcm2 kena test..kena x-ray,kena scan, paling tak tahan kena cucuk kat kepala..adui..redha je la..doc suruh bagi susu badan untuk elak bby kuning..susu lak tak keluar..berurut rupenya susu terkumpul bawah lengan a.k.a ketiak...selepas diurut baru la keluar susu..pergi ke spital untuk susukan bby..
28 mac 2011
discharge time!
bby discharge..alhamdulillah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

apa kata kamu??